26 January 2013

Quinoa


S quinoou jsem se setkala teprve nedávno. Ve zdravé výživě jsem na ní narazila a lámala si hlavu co to asi je a co se s tím dá dělat. Moje první zkušenost byly karbanátky.
Ale zpět k surovině, která nosí tak neobvyklé jméno..

Quinoa nebo také Merlík chilský je obilovina pochízející z Latinské Ameriky, kde byla pěstována a vysoce ceněna starými Inky. Výraz „quinua“ znamená „matka zrno“.
Během růstu rostliny se konzumují čerstvé listy v různých salátech, ale hlavně se používají zralé semena. Mele se z nich mouka, která neobsahuje lepek. Celá semena se používají k vaření kaší, zahušťování polévek, k výrobě cereálií, také se z nich připravuje pálenka „chica“.

Konzumace se doporučuje osobám, kteří trpí migrénami, pomáhá snižovat krevní tlak, je dobrá jako prevence proti kardiovaskulárním onemocněním.
Semena quinoy obsahují vitamíny B1, B2, kyselinu listovou, beta-karoten a vitaminu E a C. Dále jsou cenným zdrojem hořčíku, železa, fosforu.
Quinoa obsahuje až 60 % škrobu, 15,6 % bílkovin a 7 % tuku, jejich energetická hodnota je 374 kcal/100 g.

tak jak je to s těmi tuky? :D

Jako správná obilovina, quinoa během vaření nabývá na objemu. Pro jednoho člověka je většinou adekvátní množství kolem 60 g. Při přípravě platí pravidlo 1:2, tedy jeden díl quinoi na dva díly vody. Vaření zabere do 15 minut. Quinou nemusíte dopředu máčet ani prát ve vodě. Že je quinoa hotová poznáte podle toho, že střed a okraje jsou tmavší a pevnější, zbytek je průsvitný.  


takhle vypadá uvařená quinoa

Kde quinou sehnat? Stoprocentně ve zdravé výživě, či v drogerii DM. Viděla jsem ji ale i ve velkém hypermarketu :) 250 g stojí cca 45,- Kč (Countrylife)



zdravejjakorybicka.wordpress.com
wikipedia.cz

Máte s quinoou zkušenosti?
Nějaké oblíbené recepty? :)

1 comment:

  1. Ty jo a jak to chutná? Já mám takhle zkušenosti jen s kuskusem :)

    ReplyDelete